Francesc Puigpelat

Escriptor i periodista

Quan el dia 9 s'obrin les urnes, es constatarà que tots els partits han perdut vots. Els uns, poquets, i uns altres, moltíssims. Els analistes diran que es tracta d'una queixa de part de l'electorat, els polítics implicats faran un mea culpa teatral i fals i a l'endemà se n'oblidaran i seguiran com sempre.

Per què? Doncs perquè en una fleca, un hotel o un taller mecànic tenen llibre de reclamacions, però un partit polític no. Perquè puc queixar-me de la qualitat del pa, però no del PP o del PSC. I això passa perquè al senyor polític, que viu en un entorn sectaritzat, li causa pànic la reclamació: no entén que una queixa enraonada és molt positiva. [...]

Si un votant es queixés al seu partit, les respostes podrien ser: 1. Vostè és traïdor a la causa. 2. Té el coco menjat pels adversaris. 3. Anirà a l'infern perquè ha comès el pecat d'abstenir-se. 4. És un friqui, perquè ha votat en blanc. 5. És un fatxa, o un progre de merda, o un nazi-onalista, o més espanyol que Manolo el del Bombo (segons cada cas). 6. És un idiota que no entén l'estratègia del partit. 7. És un submarí d'un partit enemic.

Etcètera. Davant d'aquesta perspectiva, és normal que els votants no es prenguin la molèstia de queixar-se i canviïn de partit o s'abstinguin sense donar explicacions. Muntaran els partits una Oficina d'Atenció al Votant Decebut després de les eleccions? Ho dubto. Els partits no volen sentir-se dir les veritats. L'única solució fora la creació d'un Defensor del Votant, a la manera del Defensor del Client de les caixes o del Síndic de Greuges. Seria un tema a afegir a algun programa. Després de les eleccions, segur que hi hauria cua de queixes: promeses incomplertes, compromisos de pacte trencats, peixos al cove minúsculs, mentides estadístiques, "apoyarés" passats pel folre dels calçotets, etc. Volen qualitat democràtica? Doncs comencin. Volem Defensor del Votant!

Avui, 1 de març de 2008